Op naar het goed(kope) leven! - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Esther Smit - WaarBenJij.nu Op naar het goed(kope) leven! - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Esther Smit - WaarBenJij.nu

Op naar het goed(kope) leven!

Door: essie

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 Maart 2011 | Bolivia, Tupiza

Inmiddels is het weer even geleden, maar heb weer heel wat tevertellen! Zit nu in een internetcafe in Tupiza, Bolivia, waar het internet niet zo goed werkt als ik gewend was in Argentinie en Chili, haha, maar hij doet het en daar gaat het om!

Vanuit Amaiche de Valle, zijn we doorgegaan naar Salta, daar aangekomen was de eerste indruk van de stad niet echt heel erg positief, dus de volgende dag zijn we gelijk doorgegaan naar Jujuy, ietsje noordelijker. Daar aangekomen, hebben we gelijk een auto gehuurd en zijn we in de omgeving gaan rijden. We reden weg met een halve tank, btje vreemd, maar goed, we komen vast onderweg wel een benzinestation tegen, want daar stikt het ervan in Argentinie. Maar eenmaal de stad uit en naar de kleine dorpjes, kwamen we geen enkel benzinestation tegen... Hmmm... En de tank ging natuurlijk steeds leger, maar de route was heel gaaf!!
Eest naar de Montaña con siete colores (berg met 7 kleuren, voor de niet spaansaangelegde ;)) en vervolgens de bergpas over, rond de 5000 meter, door de wolken en op naar de zoutvlaktes van Jujuy, die minder groot zijn dan in bolivia maar was wel een mooi gezicht.
Vervolgens proberen we in een heel klein dorpje om benzine te vragen, maar de deur waar het volgens andere locals zou moeten zijn, wordt ongeveer in mn gezicht dichtgeslagen, we zijn hier dus niet echt welkom... Dan maar doorrijden en hopen dat er bij het volgende dorp, wat stukje groter is, wel benzine is...
En daar aangekomen, minder dan een kwart tank.. Jaaaa benzinestation!! Enige jammere was dat de prijs daar dus het dubbele is van in de stad, maar ja je moet wat!
Vervolgens het dorp in gegaan, Susquen genaamd, op 3900m hoogte en daar gegeten in een restaurantje. Wat we willen eten? Doe maar wat! En uiteindelijk krijgen we een schotel met kip en lamvlees! Super lekker! En een toetje, nou daar had ik er nog wel een paar van opgekund!
Slapen in de auto en volgende ochtend vroeg, ja echt vbroeg, 4uur! Weer andere kant op, en het blijft regenen sinds die nacht... De route die we wilden nemen, unpathed, is onbegaanbaar en een grote rivier, dus maar dezelfde weg terug en nog wat andere kleine dorpje bezoeken..

Nog een dagje Jujuy en alle ingredienten voor Mate verzameld (typische Argentijnse bittere thee, maar met suikers best lekker!) en door weer naar Chili! San Pedro de Atacama!

Midden in de hoogste woestijn van de wereld, heel gaaf ook! Daar in een schattig hostel, met een leuke binnenplaats. Geisers s ochtends vroeg, werden om 4 uur opgehaald, naja ze zeiden 4 uur en uiteindelijk werd het 5 voor 5.. Maar Geisers waren het waard! Midden in een krater van een vulkaan op meer dan 5000 meter hoogte.

Vanuit dfeze plek hebben we een tour geboekt naar de zoutvlaktes van Bolivia! Met 2 jeeps, 8 mensen in totaal, nog een schots stel, een zwitsers stel en 2 braziliaanse vrienden hebben we deze trip van 3 dagen gedaan.
Veel lagoons gezien, nog meer geisers gezien, geslapen in de woestijn en sterren gekeken, heb nog nooit zoveel sterren gezien en de melkweg zo helder kunnen zien! Weer een Wauwwfactor!!

Maar laatste dag was het hoogtepunt met de zoutvlaktes! Het had heel erg geregend de dagen ervoor en de hele vlakte was een grote spiegel! Echt zo bizar! Verschil tussen aarde en hemel was er niet meer, zo apart, nog een heele grote Wauwfactor!

Vervolgens zijn we daarvandaar klein stukje naar zuiden gegaan, Tupiza, waar ik nu nog ben en hebben we daar afgelopen dagen een 2 dagentour gedaan te paard door het gebied! Met zijn 2en en een gids door het gebied heen rijden. Ook weer een hele ervaring, erg mooi en cowboygevoel kwam goed naar boven!
Alleen de pijn na 2 dagen paardrijden was behoorlijk aanwezig! Kont, benen rug, alles deed zeer! Maar was het wel weer waard en nu 2 rustdagen gehad en vanavond gaan we door naar Oruro, voor de Carnaval! Schijnt het beste te zijn in deze stad, dus we zullen het zien!

En mijn plan is weer aangepast, heb een ticket geboekt vanuit lima naar santiago, dus ga nog naar Machu Pichu en dan door naar Lima om terug naar Chili te vliegen en daar nog weekje strand te pakken voordat ik naar huis ga..

Oww aftellen is nu begonnen, over precies een maand is mijn vlucht alweer naar huis! Maar eerst nog genieten hier en van het goedkope leven hier! Alles in Bolivia is heel goedkoop, afgelopen dagen uit eten geweest en voor een gerecht betaal je 1 a 2 euro :) dat zijn nog eens prijzen!!

Hasta Luego! Besitos!!

• 03 Maart 2011 - 16:09

Jasmijn:

Lekker esje! Klinkt supermooi allemaal, hoop dat je verbinding goed genoeg is om een paar foto's te uploaden! Geniet van je laatste weekjes :) Dikke kus!

• 03 Maart 2011 - 16:25

Lisette:

Wauw klinkt goed! Enjoy!

• 03 Maart 2011 - 16:41

Shannon:

Nou geniet er nog maar even goed van hoor, voor je het weet zit je weer in het kikkerlandje :).. Klinkt fantastisch allemaal! X Shannon

• 03 Maart 2011 - 17:23

Cathy:

Hey!

Haha toch nog zadelpijn? Klinkt allemaal weer super;)

geniet nog ff van je tijd daar!!

Xx

• 04 Maart 2011 - 08:03

Hedy:

Prachtige foto's Es, en wat heb je weer een hoop meegemaakt : geweldig ! Nog 1 maand en dan zit het er weer op, maar je hebt waanzinnige ervaringen opgedaan zo te lezen. En uuuuuuh gaan we je ook nog in een aflevering "grenzeloos verliefd" zien??? Hahha of heeft je paps zich voor niks zorgen gemaakt.
    Groetjes en liefs Take Care, Hedy

• 04 Maart 2011 - 16:21

Esther Smit:

Haha thnx! Nee geen grenzenloos verliefd avonturen hier hoor! Kom gewoon lekker terug! En zadelpijn idd :S maar ik ga nog even paar weken genieten! Nu eerst Carnaval! Starts today!! hihi! xxx essie

• 06 Maart 2011 - 21:43

Mieke:

Wat een saai leven heb je toch schat.
    als wat of wie ben je naar het carnaval geweest? Verkopen ze daar ook bier? Fijn dat je nog steeds geniet en ons niet mist.
    doei dikke kus.